Noget af det, el-biler er bedst til, er transport i
nærområdet, gerne med mulighed for opladning henover
natten. Derfor er den nye elektriske udgave af den
kompakte varebil, Peugeot Partner ret ideel for de
virksomheder eller organisationer, som kan planlægge
deres kørsel og har mulighed for at lade bilen stå
stille i op til de otte timer en fuld opladning fra
nul tager.
Ved det første møde med den elektriske Partner
overraskede motorens trækvillighed. Der er tale om
gennemprøvet teknik fra den lille personbil, Ion,
men i varebilen kommer den endnu mere til sin ret.
Foruden trækvilligheden er kørekomforten
overbevisende. Støjniveauet er lavt og da støj
notorisk er en af de mest trættende faktorer ved en
hektisk dag med megen bykørsel, er el-bilen ideel
til at løse den opgave.
Ligesom Partner Van
Den nye Partner Electric har i øvrigt netop haft
Danmarkspremiere på Driving Green messen i
Øksnehallen, hvor der var stor interesse fra både
kommuner og virksomheder. Partner Electric er
kendetegnet ved samme fleksibilitet og lasteevne,
som har været grundlaget for Partner Vans succes.
Den fås i to længder: L1, som er 4,38 m og L2 på
4,63 m og har dermed den største lasteevne blandt de
små elektriske varebiler.
L1-versionen tilbyder en varerumsvolumen på 3,3 m3
og en varerumslængde på 1,80 m, mens L2-versionen
rummer 3,7 m3 og har en varerumslænge på 2,05.
Nyttelasten er op til 695 kg, hvilket er det bedste
i klassen, oplyser man hos Peugeot.
Tre passagerer
Partner Electric kan udstyres med et Multi-flex
bænksæde, som gør det muligt, foruden føreren at
have yderligere to passagerer med. Det fleksible
passagersæde kan foldes ned og øger hermed bilens
varerumsvolumen til 3,7 m3 og 4,1 m3 afhængig af
længde.
Partner Electric har en rækkevidde på 170 km efter
NEDC-standarden, men i praksis er den omkring 120
km, men netop målsætningen om at forbedre
rækkevidden har været fokusområdet under udviklingen
af Partner Electric. Det er bl.a. opnået ved dobbelt
energiopsamling, idet der både opsamles energi ved
deceleration og ved bremsning. Udvendigt bidrager en
mere aerodynamisk front med en mindre kølergrill,
bundplade og særlige hjulkapsler til at mindske
vindmodstanden.
Energiforbruget og dermed rækkevidden afhænger,
ligesom ved en forbrændingsmotor af kørestil og
vejens udseende, men også de elektriske features har
en indflydelse på rækkevidden. De to største
energi-slugere er opvarmnings- og
airconditionsystemet. Derfor er Partner Electric
udstyret med et 100 procent elektrisk opvarmnings-
og airconditionsystem, som blæser varmt eller koldt
luft direkte ind i kabinen. Derved opnås den ønskede
temperatur hurtigere end ved et konventionelt
system.
Flere opladningsmuligheder
Partner Electric kan oplades på to måder: Via en
Quick charge station, hvor man på 20 minutter har
opnået 50 procent af batteriets kapacitet og efter
30 minutter er den på 80 procent. Alternativet er
normal opladning gennem en 230 V stikkontakt. Med 14
A tager en 100 procent opladning cirka 8,5 timer,
mens opladningstiden er 7,5 timer ved et 16 A
fabriksstik.
Partner Electrics elmotor præsterer 67 hk og har et
drejningsmoment på 200 Nm fra 0-1500 omdr./min.
Topfarten er 110 km/t. Batteriet er et Litium-ion
batteri med en kapacitet på 22,5 kWh. Det består af
to batteripakker, som er placeret under lastrummets
gulv på hver side af bagakslen, hvilket er det mest
sikre sted i tilfælde af kollision. Herudover er
batteripakkerne beskyttet af glasfiberforstærket
polymer plast og fastgjort til forstærkede dele
under gulvet med stålfæstninger. Hvert af de 80
elementære celler i batteriet overvåges konstant
hvad angår temperatur, spænding og elektricitet. I
tilfælde af kollision, isolerer en afbryder
batteriet og højspændingskredsløbet.
Placeringen af batteripakkerne sikrer en god
vægtfordeling, sænker tyngdepunktet og giver god
stabilitet. En stabilitet, der bliver yderligere
forbedret af standardudstyr som ABS med elektronisk
bremsekraftfordeling, Emergency Braking Assistance
og ikke mindst ESC. ”Hill Assist”-funktionen i
kombination med motorens høje drejningsmoment gør
det muligt at køre op ad stigninger på helt op til
25 %. Derudover er fire airbags standard.
Peugeot Partner Electric koster fra 189.990 kr.
ekskl. moms. Det er en del mere end den tilsvarende
dieseldrevne udgave, men udover at meget tjenes ind
på driften og afgiftsfritagelsen vil den også for
mange købere være et godt signal til omverdenen om
en grøn tankegang. |